tirsdag 24. januar 2012

Regnbuesjokoladekake til bursdag.

Min håpefulle har hatt bursdag og ho ville ha sjokoladekake med vintertema.
Meningen var å ha en helt hvit kake men siden det ble regnbuebunn så forsvinner mye av sjokoladekaken, derfor ble det sjokoladesmørkrem rundt men tema er likevel det samme.

Viser her trinn for trinn hvordan jeg laget bunnen.

Her er alt du trenger for å lage bunnen .


4 Egg
5 dl sukker
200 g smør
2,5 dl melk
5 dl hvetemel
2 ts vaniljesukker
3 ts bakepulver

I oppskriften står det 3 ss kakao.. den har jeg droppet til fordel for farger.

Pisk 4 egg og sukker, helst i nærmere 15 min.
Mens dette piskes smelter du 200 gr smør og blander dette med 2.5 dl melk.
Bland alt det tørre og sikt det opp i eggedosisen og hell smør og melk blandingen oppi.
Dette skal blandes forsiktig inn så du ikke mister luften i eggedosisen.

Del røra i seks små boller og bland inn fargene.
Jeg brukte gelefarger fra Wilton som du får kjøpt bla på Cacas.no , jernia, tilbords og staples.


Rekkefølgen er rød, orange, gul, grønn, blå og til slutt lilla.
Samme rekkefølge skal du bruke når du har røra i en smurt form.


Her ser du kaken ferdig stekt og ferdig pyntet.
Jeg er skikkelig dårlig til å lese oppskrifter så jeg har brukt alt for stor form.. og da ble ikke det ferdige resultatet så bra , dessverre. Fargene blandet seg og regnbueeffekten kom ikke lag i lag. de blandet seg men likefullt ble det masse farger i kaken som falt i smak hos gjestene :)

Fikk ikke tatt bilde av kaken når den ble skjært opp, for lyset var ikke det beste ( ikke på kjøkkenbenken min heller)
Uansett så ble min håpefulle kjempefornøyd med kaken og sa at det var akkurat slik ho hadde sett den for seg og det gleder jo et mammahjerte :D

Neste gang jeg lager en regnbuekake så skal jeg steke den i en mindre form og da håper jeg at resultatet blir bedre :D

2 kommentarer:

  1. Flott kake dette. Mye arbeid med å ha så mange farger. Syns temaet var kjempefint;-))

    SvarSlett
  2. Takk for det Lillian :)
    Bare så synd at jeg brukte for stor form, men likevel.. kaka var det ikke mye igjen av så den kunne ikke vært mindre heller :D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...